90 FTBL

    Filter op

    • Sorteren

    • Doelgroep

    • Kleding

    • Merk (Nike)

    • Team (Paris Saint-Germain)

    • Maten

    • Technologie

    • Type tenue

    • Kleur

    PSG

    Niet ver van de kabbelende Seine in het 16de arrondissement ligt het Parc des Princes. Gaat al ruim een eeuw mee. Was jarenlang een velodroom, en later de thuisbasis van de Franse voetbal- en rugbyploeg. Maar sinds 1974 wordt het stadion iedere twee weken op zijn kop gezet door de fans van Paris Saint-Germain. Ici, c’est Paris, staat er op de dakrand. En dat zullen de tegenstanders weten ook. Zonder reddingsvest gaan ze volledig kopje-onder in de rood-blauwe zee. In de felgroene wei wordt iedere tegenstander verslonden – terwijl de sterren van Parijs stralen. Het Prinsenpark is de thuisbasis van de trots van de stad: PSG. De club ontstond in 1970 uit een fusie van Paris FC en Stade Saint-Germain. Vrijwel direct nam modeontwerper Daniël Hechter de club over. Hij ontwierp het clublogo. Een rond donkerblauw embleem met daarin de rode Eiffeltoren. Onder de bogen van de toren staat een gouden fleur-de-lis afgebeeld, een symbool voor het Franse koninkrijk. Het schijnt dat Hechter zich voor het design van het thuistenue (shirt rood en blauw, shorts blauw) liet inspireren door het shirt van Ajax: een brede verticale strook midden over het shirt. Dat ontwerp, het ‘Hechter shirt’, bleef sindsdien altijd de basis voor de thuisshirts van PSG. In een mum van tijd had Hechter het fundament voor een club van statuur gelegd, nu voetballend nog. Al snel ging dat de goede kant op. Met Franse voetballegende Just Fontaine als coach dwongen ze promotie af naar de Lique 1 in 1974. In de straten van Parijs zoemde het rond: Parijs had weer een voetbalclub om trots op te zijn. Dames, heren en kids trokken in colonne richting een nabijgelegen PSG shop om een, als het kon, goedkoop outfit in een junior maatje te kopen. Prijzen pakken lukte vanaf de jaren tachtig: twee keer de nationale beker en keer de Lique 1. Het echte werk begon in de jaren negentig, toen stapte ook de eerste superster naar voren, George Weah. Onder zijn aanvoering wurmde PSG zich langs de Europese middenmoot naar de frontlinie van het internationale voetbal. Dat is waar Parijs wilde meedoen, Weah zette PSG daar af. Na het vertrek van de spits bleef de club gewoon meedoen. In vijf jaar tijd haalden ze vier keer een Europese halve finale (in ’95 die van de CL) en wonnen ze één keer de UEFA Cup, in 1996. Tot op vandaag hun enige Europese prijs. Iets waar het grote geld uit de woestijn verandering in moest gaan brengen.

    Al die succesjaren uit de 90s stond de Nike Swoosh op de borst. Grote sterren die op het trainingscentrum Camp des Loges van de fitness naar het veld, richting de sauna en weer terug liepen, deden dat in een sweater, polo of trainingspak van Nike. PSG en Nike bieden de stad al ruim twintig jaar een voetbalshow. Na de verwennerij in de jaren negentig wachtte Parijs een Braziliaans kado. Voordat de wereld hem echt kende, gaf Ronaldinho Les Rouge-et-Bleu kleur. Zijn opvolger, de Portugees Pauleta, deed het ook niet verkeerd voor Les Parisiens. In 2011 veranderde de situatie aan de Seine volledig. Qatar Sports Investments kocht PSG. Ze trokken direct de portemonnee. De ene na de andere wereldster viel voor de Franse euro’s, waar zandkorreltjes uit de Qatarese woestijn nog aan vast kleefden. Geldschieter en oud-prof tennisser Al-Khelaïfi strooide met miljoenen, de Parijse voetbalshow werd zo een lang leven gegarandeerd, met als eindvoorstelling winst in de Champions League. Ieder jaar hopen Les Parisiens op die uitvoering ergens in mei, maar vooralsnog moest die steeds worden uitgesteld. Geld uitgeven kunnen ze, maar geld verdienen ook. In de vernieuwde PSG shop bij het stadion scoren de fans zo iets in de sale. Anders wel in de PSG fanshop op de Champs Elysees. Na het binnenhalen van sterren als Neymar Jr, Mbappé, Cavani, Verratti, Marquinhos schoten de inkomsten door het dak. Toen begon het nieuwste modehuis van Parijs pas echt te draaien. Door de gangen van Parc des Princes dwaalde altijd al de geest van modeontwerper Daniël Hechter. Parijs en mode kun je niet los van elkaar zien. Nike begreep dat. De kleding die het merk sinds 1998 ontwerpt, had altijd een chic tintje. In 2018 kwam er zelfs een samenwerking met een ander groot merk: Jordan. De gevestigde orde op de catwalks van de Paris Fashion Week keek verbaasd om naar deze haute couture van PSG. Zelfs scheenbeschermers werden modieus. De Swoosh op de borst van het shirt werd vervangen door het Jumpman-logo. Niet alleen op een speciaal nieuw voetbalshirt, maar ook op jassen, broeken en sokken. PSG shops in het centrum van Parijs werden op zijn kop gezet bij de lancering van de lijn. Waar je ook keek, overal zag je Jordan en PSG. Zo manoeuvreerde Paris St-Germain zich naar de top van de mode-industrie én de voetbalwereld.

    90FTBL maakt gebruik van cookies. Lees ons cookie beleid.

    Doorgaan

    Kies jouw land

    Europe